Welke content past bij welke fase van de customer journey?

Iedere bezoeker, die op je website of andere online kanalen belandt, komt daar met een ander doel. Sommigen weten al exact waar ze naar op zoek zijn, en een ander komt volledig toevallig op je website terecht. Hun kennis van jouw product of service varieert van ‘totaal onwetend van je bestaan’ tot ‘volledig op de hoogte dankzij Google en diverse concurrentie-websites’.




Je zult met je content moeten inspelen op het kennis-niveau van al je bezoekers. Dit kennis-niveau kun je het beste aanduiden met de fase van de customer journey waar je klant in zit.


Wat is de customer journey?


De customer journey, ook wel ‘klantreis’ genoemd, omvat alle momenten (contactpunten) waar je klant met jouw product of service in aanraking kan komen. Het gaat hier niet alleen om je website, maar ook over je social media, fora waar gepraat wordt over jouw product, blogs (ook van anderen) en recensies & reviews.


Kort gezegd: je weet dus niet wat je klant al weet over jouw product of service. Maar het is belangrijk dat alle contactpunten van uitstekende kwaliteit zijn.


Customer journey en AIDA(R)


Er zijn diverse manieren waarop je de customer journey kunt beschrijven. Een veelgebruikte is de AIDA(R). De AIDA(R) kun je zowel op pagina-niveau toepassen (middels persuasieve copywriting) maar ook binnen je gehele content.


Wat is AIDA(R)?


AIDA(R) staat voor:

  • Awareness: je ‘bliep’ op de radar van je klant. Men ontdekt dat je bestaat.

  • Interest: je bezoeker krijgt meer interesse in wat jij aanbiedt

  • Desire: je bezoeker krijgt serieuze interesse/verlangen om jouw aanbod aan te nemen

  • Action: je bezoeker wordt klant en gaat over tot conversie

  • Retention: je klant blijft terugkomen voor meer

  • Evt. Advocacy: je klant is een echte fan geworden en vertelt het aan anderen. Hij/zij wordt ‘ambassadeur’ van je bedrijf


Content uit iedere fase van AIDA(R)


Aangezien je niet weet met welk achterliggend kennis-niveau jouw bezoeker met jou in contact komt zul je content moeten aanbieden die past bij iedere fase uit AIDA(R). Op die manier zal iedere bezoeker zich thuis voelen bij je, je spreekt immers zijn taal. In het kort:

  • een bezoeker die nog nooit heeft gehoord over jou zul je moeten attenderen op je bestaan (Awareness)

  • een bezoeker met een beetje kennis en interesse, of hij heeft een probleem, kun je meer vertellen over oplossingen, how-to’s en informatie

  • een bezoeker in de Desire-fase wil overgehaald worden tot aankoop. Ook hier past specifieke content bij

  • een bezoeker die op het punt staat om je klant te worden geef je content die het makkelijk maakt om actie te ondernemen

  • een klant die tevreden is zal terugkomen. Met je content houd je contact


Welke content bied je aan in welke fase van AIDA(R)?


In de bijgevoegde cheatsheet* zie je exact welke content je kunt aanbieden in welke fase van AIDA(R). Zorg dat je een goede mix aanbiedt uit alle fasen, en doe dit consequent op al je online kanalen.


Je ziet soms dat dezelfde content past in verschillende fasen van AIDA(R). Toch kan een blog in de Awareness-fase een heel andere insteek hebben dan een blog in de interesse-fase.


En bijvoorbeeld met een webinar in de Interesse-fase praat je over hoe dat een probleem oplost, terwijl een webinar in de Desire-fase zich meer richt op de voordelen die jouw product of dienst je klant gaat geven.




*Je kunt de cheatsheet ook downloaden (pdf) en uitprinten.

welke content past bij welke fase van de
.
Download • 191KB


Tot slot


Heb je van je bezoekers echte fans weten te maken, die zowel terugkeren als het doorvertellen aan anderen, dan kom je in de fase Advocacy. Zo zijn je (vaste) klanten jouw persoonlijke ambassadeurs geworden. Deze ambassadeurs moet je zeker te vriend houden want zij verzorgen jouw (gratis) marketing voor je. Maar daarover later meer in een volgend artikel!


© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483