Waar plaats je zoekwoorden?


Als je je iets hebt verdiept in SEO en vindbaar-maken van je website, blog of artikelen dan begrijp je dat je de juiste zoekwoorden in je tekst moet verwerken. Welke zoekwoorden dat voor jou zijn en hoe je deze kan vinden kun je ook lezen in het artikel 'Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je website?"


Niet alleen de juiste zoekwoorden, maar ook synoniemen worden door Google gebruikt om te ‘lezen’ en begrijpen waar jouw tekst over gaat.


Een pagina optimaliseren voor een zoekwoord


We gaan er vanuit dat je een pagina optimaliseert op 1 zoekwoord. Dit is voor SEO trouwens ook de mooiste optie. Ja...het klopt dat je in dat geval meerdere aparte pagina’s gaat maken als je op meerdere zoekwoorden gevonden wilt worden.


In een grijs verleden (nog niet eens zo heel lang geleden trouwens) was het goed voor SEO om je zoekwoord heel vaak terug te laten komen in je tekst. Gelukkig is deze regel afgeschaft. Zeg nou zelf….de teksten werden er niet bepaald prettig leesbaar door toch?


Frequentie van zoekwoorden telt niet meer


SEO verandert met de snelheid van het geluid. 1 van de zaken die niet meer gelden vandaag is de frequentie van je zoekwoorden (gelukkig). Wat wel helpt is je zoekwoorden plaatsen op de juiste plekken in je website. Welke plaatsen dat zijn kun je vinden in dit artikel.


1. Zoekwoorden in de url van je website


De mooiste plek waar je je zoekwoord (of synoniem) in kwijt kunt is de url van je website.


Zoekwoorden 'online marketing zeeland' in 1 url

Voorbeeld: stel dat jij gevonden wilt worden op de zoekwoorden ‘hypotheek voor zzp’ers’ dan is een goede url www.hypotheekvoorzzp.nl


Deze optie is het meest aantrekkelijk voor mensen met een nieuwe website of url, als je al langer een bedrijf hebt met bijbehorende bedrijfsnaam dan kun je hier weinig aan wijzigen natuurlijk. Daarvoor is de volgende optie een goede keus.


2. Zoekwoord in het subdomein van je website


Indien je je zoekwoord niet kwijt kunt in de hoofd-url van je website, door bijvoorbeeld een bestaande bedrijfsnaam, dan is plaatsing van je zoekwoord in het subdomein een goed alternatief.


Voorbeeld: je bedrijf heet Hypotheekadviseur Janssen*, met een url van www.hypotheekadviseurjanssen.nl dan plak je de zoekwoorden ‘hypotheek voor zzp’ in het subdomein.


Je volledige url wordt dan:

www.hypotheekadviseurjanssen.nl/hypotheek-voor-zzp


3. Zoekwoord in het menu van je website


Heb je meerdere diensten of producten?


Bijvoorbeeld:

  • ‘hypotheek voor zzp’

  • ‘hypotheek voor starters’

  • ‘hypotheek voor ouderen’

Je maakt hier aparte pagina's voor. Plaats deze pagina’s in je menu, waarbij je het zoekwoord hetzelfde houdt als de pagina-titel. In dit geval dus ‘Hypotheek voor zzp’.


4. Zoekwoord in de metadescription van je pagina


Je metadescription kun je beschouwen als de eerste ‘bliep’ op de radar van je bezoeker. Heeft iemand in een zoekmachine gezocht op ‘hypotheek voor zzp’ dan verschijnen er zoekresultaten. Google laat, naast url van dat zoekresultaat, ook een korte beschrijving zien waar de pagina over gaat. Dit heet de metadescription.


Controle over je eigen metadescription


In veel CMS’en kun je zelf bepalen wat er in die metadescription komt te staan. Bij Wordpress bijvoorbeeld kun je dit apart invoeren mbv de SEO-Yoast plugin.

Plaats je zoekwoord in deze metadescription, het liefst zo ver mogelijk vooraan.



5. Zoekwoord in de pagina-titel


Geef je pagina de titel waar mensen op zoeken. In dit geval zoekt men op ‘hypotheek voor zzp’...dus dat wordt ook je pagina-titel.


6. Zoekwoorden in meta-keywords


In sommige CMS heb je nog de mogelijkheid om zoekwoorden als meta-keywords in te voeren. Google zelf doet niets meer met die meta-keywords, maar een enkele zoekmachine wellicht nog wel. Gewoon invoeren als je de keus hebt, kwaad kan het sowieso niet (tenzij je zoekwoord-spamming doet...20x hetzelfde keyword invoeren doet geen wonderen).


7. Zoekwoorden in afbeeldingen


Een leuke plek voor je zoekwoorden die nog vaak over het hoofd wordt gezien: je afbeeldingen optimaliseren met je zoekwoorden.



  1. geef je afbeelding voor het uploaden naar je CMS al een nieuwe bestandsnaam (met zoekwoord erin). Bijv. hypotheek-voor-zzp.jpg

  2. voeg een alt-tekst toe aan je afbeelding (in je CMS-mediabibliotheek oid). Ook hier hetzelfde zoekwoord gebruiken.

  3. voeg het zoekwoord toe aan de beschrijving van je afbeelding (in je mediabibliotheek oid).



8. Zoekwoorden in je tekst


Zoekwoorden in je tekst verwerken kan soms een uitdaging zijn. Start (indien mogelijk en stijltechnisch een beetje elegant) met je zoekwoord in de eerste alinea (zoals in deze alinea is gedaan). Het liefst direct vooraan, of zo snel mogelijk in de eerste alinea.

Ook het toevoegen van variaties/synoniemen op je zoekwoord is een goed idee om op diverse plekken te verweven in je pagina. Maar hoe vaak is ideaal?


Je kunt globaal aanhouden dat een dichtheid tussen 2-5% goed is. Meer dan 6% helpt niet verder aan je SEO en gaat bovendien irritant worden voor je lezers. Los het dan liever op met wat extra synoniemen.


9. Zoekwoorden in je H1-H2’s


Een pagina kent 1 H1. Je kunt dit beschouwen als de belangrijkste plek waar je je zoekwoord in kwijt kunt qua tekst. Een H1 vertelt aan Google waar jouw pagina over gaat.


H2’s gebruik je vaak in tussenkopjes (zoals in dit artikel ook is gebruikt). In een H2 kun je prachtig je synoniemen of alternatieven in kwijt.


Voorbeeld:

  • H1 wordt ‘Hypotheek voor zzp’.

  • H2 kan worden: ‘Hoe kom ik als ZZP in aanmerking voor een lening voor een huis?’.


Je ziet dat hier de alternatieven ‘lening, huis’ zijn gebruikt. Google snapt wat jij hier mee bedoelt, en het is goed mogelijk dat mensen die vraag letterlijk intypen in Google.


10. Zoekwoorden dikgedrukt en schuingedrukt


Minder belangrijk, maar toch een kleine speldenprik voor je vindbaarheid: maak een zoekwoord in je tekst eens dikgedrukt en schuingedrukt (italic). Woorden die afwijken van de ‘normale’ tekst vallen meer op.


11. Zoekwoorden in je links (ankerteksten)


Voor SEO is het belangrijk om een interne en externe linkstructuur te hebben. Het stukje tekst wat de link vormt heet bij (erg veel) websites: “klik hier”. Dit stukje tekst noemen we de ‘ankertekst’.


Het is een goed idee om je zoekwoord te verwerken als ankertekst. Uitgaande van het voorbeeld van de hypotheek voor zzp’ers kun je denken aan een link vanaf bijv. de homepage naar de landingspagina. geef deze link van de ankertekst mee: ‘Lees meer over onze Hypotheek voor zzp’.


Ook links vanaf andere websites, social media of gastblogs zou je het liefst zien met de juiste ankertekst. Je kunt hiervoor de websites die naar jou linken kunnen vragen om de ankertekst op hun website te wijzigen naar ‘hypotheek voor zzp’.


12. Zoekwoord in je tagline


Sommige CMS’en hebben de mogelijkheid om wat extra tekst toe te voegen als informatie over je website. Dit noemen we de ‘tagline’.


Plaats je belangrijkste zoekwoord in deze tagline, het liefst vooraan.


13. Zoekwoord-synoniemen


Verwerk niet alleen jouw exacte zoekwoord in de tekst, maar gebruik ook synoniemen. Niet alleen maakt dit je tekst leuker leesbaar maar ook voor SEO draagt dit bij.


Dezelfde mensen die zoeken op ‘hypotheek voor zzp’ zoeken waarschijnlijk ook op zoekwoord ‘hoe krijg ik als zzp een lening voor een huis’ (longtail zoekwoord). Google snapt dat deze 2 zoekwoorden eigenlijk hetzelfde zijn en zal aan beide zoekopdrachten met hetzelfde zoekresultaat komen.


Conclusie: Verwerk je zoekwoord door je gehele website heen


Zoals je ziet kun je je zoekwoord op erg veel plekken kwijt. Maak gebruik van de mogelijkheden die jouw CMS biedt maar houd met gezond verstand ook de leesbaarheid in de gaten.


Spammen is not-done en zal je bezoekers snel wegjagen...wat de bounce en tijd-op-pagina niet ten goede komt.


De beste SEO-tip is en blijft nog altijd: Kwaliteit bieden en datgene geven waar je bezoeker naar op zoek is.

*iedere overeenkomst met bestaande hypotheekadviseurs Janssen berust op louter toeval en is in geen geval gesponsorde content ;)

© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483