Schrijven voor conversie: weg met de tekstbaksteen!

Bijgewerkt: jun 22


Iedere weblezer herkent dit vast wel: je opent een website en met de snelheid van het geluid heb je de site weer weggeklikt. Met een diepe zucht keer je terug naar de zoekresultaten om een ander resultaat te proberen. Grote kans dat je in je gezicht gemept werd door:


De Tekstbaksteen.


Wat is een tekstbaksteen? Een baksteen is simpelweg een lange lap tekst. En vooral dat...tekst. Lange zinnen, een alinea waar geen eind aan lijkt te komen en visueel niet bepaald opgefleurd door afbeeldingen of andere media. Als je je ogen een beetje sluit verandert de tekstbaksteen in 1 groot grijs vlak.


Wat was je eerste gedachte bij het zien van de tekstbaksteen? Ik durf te wedden dat het varieerde van “Ja, dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor” tot “DUURT LAAAANGG”. Het zien van een lange lap tekst nodigt niet bepaald uit tot lezen, zodra je de inschatting hebt gemaakt dat het wel ff tijd gaat kosten om je er doorheen te werken.


De huidige tijd kenmerkt zich als een instant-soepje. Apps als Instagram, Snapchat en Pinterest zijn hier een prachtig (visueel) voorbeeld van. Even snel scrollen in een kort momentje van aandacht, tijdens wachten tot je theewater kookt, bij de printer op kantoor of tijdens het lopen naar een bushalte. Men heeft:

  • weinig tijd

  • de aandachtsspanne van een goudvis


Wil jij dat je teksten echt gelezen gaan worden? Maak je teksten scanbaar en weg met die tekstbakstenen! Hoe doe je dat?


Rust kan u redden



Houd de layout en lettertype van je teksten rustig.

Korte alinea’s werken beter dan lange. Liever 5 kortere alinea’s dan 2 lange. Korte sprintjes trekken zijn makkelijker vol te houden dan direct een halve marathon.


Houd voldoende witruimte tussen je alinea’s.

Blijf weg van flitsende gifjes of drukke fotografie/videobeelden tussendoor





Een goed begin is het halve werk


Begin je tekst met een korte alinea waarin je je punt of conclusie duidelijk maakt en wat men kan verwachten in de tekst. De meeste mensen vinden het erg prettig om alvast voorbereid te zijn op wat er gaat komen.


Tenzij je een vreselijk spannende thriller of Whodunnit schrijft...dan begin je natuurlijk niet met de ontknoping eerst. Er zijn uitzonderingen op dit punt ;)


Autosnoepjes en tussenkopjes


Je rijdt op de snelweg bij Goes naar Appingedam. Zodra je A58 opdraait zie je een bordje: ‘Appingedam...357 km’. Met een diepe zucht zet je de radio op vol en checkt de voorraad autosnoepjes. Dit gaat ff duren…

Tussenkopjes in je tekst maken de rit aangenamer en afwisselender. Het nodigt uit om verder te lezen en biedt even een korte pauze tijdens het lezen, en dat is erg prettig. Maak daarom (net als in dit artikel) gebruik van tussenkopjes.



Bijkomend voordeel van tussenkopjes:

  • maak er een H2 van, SEO-technisch helpt dit

  • plaats variaties op jouw hoofd-zoekwoord in deze tussenkopjes...ook meteen goed voor je SEO!




Hoera! (voor bulletpoints en genummerde lijstjes)

  • bulletpoints gebruiken ‘dwingt’ tot kortere teksten. Je kan immers geen complete alinea per bulletpoint gaan schrijven

  • bulletpoints maken teksten makkelijker scanbaar

  • genummerde lijsten geven structuur aan tekst, zoals stappenplannen of ‘10-beste tips om…’


Valt op hè: Bold


In je tekst vallen ‘afwijkingen’ sneller op dan alle grijze letters. Maak daarom een belangrijk woord eens bold (dikgedrukt). Je oog wordt snel getrokken naar een dikgedrukt woord, men is als het ware ‘getraind’ om daar extra aandacht aan te geven. Het is dikgedrukt...dan zou het wel eens belangrijk kunnen zijn!

Daarnaast is het SEO-technisch goed om je belangrijkste zoekwoord (of variatie) dik te drukken. Je geeft hierbij aan Google aan: dit woord is belangrijker dan de rest.


Fijn. Even een foto tussendoor!


Nog even terug naar die autorit van Goes naar Appingedam. Wat is het saai als de hele rit hetzelfde landschap voorbij schuift, nietwaar? Het ene groene weiland gevolgd door het volgende weiland, gevolgd door (jawel, je raad het niet)...nog meer weilanden. Wat zou het leuk zijn als er eens een bos of strand langs schuift...

Hetzelfde werkt zo met lappen tekst. Reken voor iedere 350 woorden op 1 afbeelding ter afwisseling.


Afwisseling willen wij!
En wanneer willen wij dat?
Ongeveer iedere 350 woorden!


Er is niks mis met langere teksten. Maar doe je lezer een lol en wissel het af met fotografie, een infographic, een grafiek, een filmpje...enfin..je begrijpt het. Een gevarieerd landschap maken van je tekst en je verandert je tekst direct naar saai naar uitnodigend.



Je tekst: van tekstbaksteen naar hapklare brokjes


Nu jij veel moeite hebt gedaan om een tekst te schrijven wil je natuurlijk ook dat mensen dat gaan lezen! In plaats van je lezers met de snelheid van het geluid weg te jagen en te ontmoedigen (duurt laaaang) nodig je ze uit om te gaan lezen en ‘trek’ je ze je tekst in. Een geïnteresseerde lezer zal daarbij ook sneller geneigd zijn om op je website te gaan kijken wat je nog meer te bieden hebt, en zal (hopelijk, uiteindelijk) ook sneller een aankoop of aanmelding voltooien.

Met wat aanpassingen in je schrijfwijze, nieuwe teksten of herschrijven van oudere teksten, verandert je grijze lap tekst van tekstbaksteen naar hapklare brokken.


© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483