Past jouw content bij je bedrijfsdoelen?
Bijgewerkt: feb 18
Bepaal je content met hulp van een content matrix

“Content is King”. Bill Gates. 1996.
Waar zouden we zijn zonder content? Online en offline worden we de hele dag overspoeld met boodschappen, berichtjes, appjes, mailtjes, telefoon enz. enz. Content is er 24/7. De economie rust op de pijlers van content. Bedrijven kunnen simpelweg niet zonder content.
Bedrijven kunnen niet zonder ijzersterke content.
Content kun je zeer effectief inzetten voor je bedrijf. Jouw doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
branding
klantenbinding
overtuigen
conversie
Maar wat ga je dan communiceren en waarom? Wat heeft prioriteit, en welk type content ga jij communiceren om je doel te behalen?
In dit artikel leg ik je uit hoe:
content verschilt per bedrijfsdoel
jij kan bepalen welke content werkt voor jouw bedrijf
hoe jij je content bepaalt met hulp van een content matrix
Wat valt allemaal onder de noemer ‘content’?
In dit artikel nemen we het begrip ‘content’ heel breed. Niet alleen alle inhoud van je website valt onder content, maar eigenlijk alle online en offline communicatie rondom jouw bedrijf.
Een paar voorbeelden (uit vele):
alle inhoud van je website en/of blog
nieuwsbrieven die je verstuurt
social-media posts die je zelf plaatst
betaalde content zoals online banners, zoekmachine-advertenties zoals Google Ads, een huis-aan-huis folder, betaalde Marktplaats advertenties enz.
reageren op social-media berichten die anderen over jou plaatsen (earned content)
Hoe zet je content in voor het behalen van je bedrijfsdoelen?
Verschillende bedrijfsdoelen vragen om een verschillende content-aanpak. Er is helaas niet 1 standaard mix, die het voor alle bedrijven goed doet. Je bedrijfsdoelen veranderen, en je content verandert mee.
Voorbeelden van bedrijfsdoelen:
In het begin van je bedrijf, bijvoorbeeld als je net gestart bent, is je belangrijkste doel misschien ‘branding’. Jouw bedrijf bekend maken onder publiek wat nu nog niets van je bestaan af weet.
Een bedrijf heeft veel website-bezoekers maar te weinig conversie. Deze zal als bedrijfsdoel hebben ‘conversie verhogen’.
En bij ieder van die doelen past een eigen, unieke mix van content.
Verschillende types content
Grofweg onderscheiden we 3 types content: paid, owned en earned. Daaronder zit weer een schatkist aan soorten content die je kunt inzetten voor je bedrijf. Niet alleen je website, maar ook alle communicatie rondom je bedrijf vallen onder die 3 types content.
Een korte introductie van paid, owned en earned content:
Wat is paid content?
Paid content is alle betaalde communicatie. Hieronder vallen:
online banners
zoekmachine-advertenties zoals Google Ads en Bing
huis-aan-huis folders
betaalde Marktplaats advertenties
gepromote berichten op Instagram, Linkedin, Facebook enz.
etc.
Bij paid content beheer jij wel wat er gecommuniceerd wordt, maar heb je minder invloed waar het gecommuniceerd wordt.
Wat is owned content?
Owned content is alles aan content waar jij het directe beheer over hebt. Niet alleen ligt de productie in jouw handen, maar je bepaalt ook hoe, waar en wanneer je de content laat zien. Onder owned content vallen:
alles op je website
blogs
video’s die jij gemaakt hebt
vlogs
nieuwsbrieven
social-media posts van je bedrijf
Wat is earned content?
Earned content is een wereld op zichzelf, los van jouw invloed. Kort-door-de-bocht kun je earned content zien als datgene wat er door anderen over jou verteld wordt. Over earned content heb jij geen invloed, jij maakt het niet en je bepaalt niet waar het geplaatst wordt.
Toch wordt earned content gezien als de grootste beïnvloeder van aankoopbeslissingen door klanten.
Mond-tot-mond is een krachtige marketingtool! Wordt er positief of negatief over jou gesproken? Lezers nemen het direct als waarheid aan en laten hun beslissing klant te worden hier vanaf hangen.
Voorbeelden van earned content:
een klant is erg blij met (goede) service die ze heeft gekregen van je en zegt er iets over op haar Facebook-tijdslijn
iemand plaatst een tweet, met #jouwbedrijf, maar helaas een slechte ervaring! En dat blijkt uit de negatieve tweet die nu de wereld in gaat
een klant zet een foto van een jouw product op haar Instagram-feed, met een kort verhaal over hoe ze het vindt
Hoe bepaal je jouw ideale content met hulp van een content matrix?
In een artikel kwam ik recent een mooi voorbeeld van een content matrix tegen. Een superhandige tool om te bepalen welk type content past bij welk doel. Deze matrix heb ik voor je vertaald, aangepast en uitgebreid.
De matrix is verdeeld in 4 vakken, afhankelijk van jouw bedrijfsdoelen valt je content onder 1 van deze 4. Het gaat er dus niet specifiek om dat je een evenwichtige mix van content krijgt, maar vooral dat je de focus legt op die content die ervoor zorgt dat je je doelen behaalt.
Werken aan de branding? Dan content maken die past in de linker kant van de matrix.
Werken aan je conversie? Dan content maken die valt onder de rechter kant van de matrix.

Zoals je ziet in de content matrix kun je ieder type content in 1 van de 4 vakken plaatsen. Afhankelijk van jouw bedrijfsdoel pas je je type content daarop aan.