Hoe vind je de juiste zoekwoorden voor je website?


Regelmatig krijg ik de vraag gesteld: “Welke zoekwoorden kan ik het best gebruiken voor mijn website, artikel of blog? Want ik wil wel zoekwoorden waar veel op gezocht wordt...anders heeft het natuurlijk geen zin.”


Het lijkt verleidelijk te gaan voor hoog zoekvolume


Als bij een zoekwoorden-onderzoek blijkt dat er veel zoekvolume zit op een bepaald woord lijkt het verleidelijk om je artikel, blog of nieuwsbrief geheel te gaan optimaliseren op dat zoekwoord. Maar is dat echt de beste keuze? Je kunt er (gemakshalve) vanuit gaan dat hoog zoekvolume ook hoge concurrentie betekent.


2 types zoekwoorden


Back to basic: je kunt zoekwoorden (heel grofweg) indelen in 2 types:

  • short-tail

  • long-tail

De shorttails kenmerken zich vaak door een hoog zoekvolume, maar het is SEO-technisch lastig ‘scoren’ op deze zoekwoorden.

De longtails kennen vaak een lager zoekvolume en zijn vaak beter organisch haalbaar.


Voorbeeld:

Zoekwoord ‘marketing’ heeft een zoekvolume van (op dit moment in NL): 9900 zoekopdrachten per maand. Concurrentie: hoog.

De kans dat je op de eerste pagina in Google komt…..hmpfff....niet zo hoog.


Zoekwoord ‘online marketing bureau’: 2400 zoekopdrachten per maand.

Zoekwoord ‘online marketing bureau Zeeland’: 20 zoekopdrachten per maand.


Stel...jij hebt een online marketing bureau in Zeeland….welk van de bovenstaande zoekwoorden zou jij kiezen?



Longtail zoekopdrachten passend bij het zoekresultaat in Google


Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten bestaat uit longtail zoekwoorden. Men typt of spreekt (voice search!) letterlijk in wat men zoekt. Een zoekwoord bestaat steeds minder uit 1 woord maar de trend is dat dit een gehele zin wordt.

U vraagt letterlijk: ‘wit t-shirt voor dames maat M organisch ongebleekt katoen’ en u krijgt exact het beste adres waar u dit kunt bestellen. Google zoekt voor jou het beste passend zoekresultaat bij je zoekopdracht. Hierdoor is de kans het grootst dat jij dat t-shirt gaat bestellen (converteren).


Voor jouw artikel, website of webwinkel is het dus zaak om de juiste en beste zoekwoorden te gaan gebruiken, om de kans op conversie te verhogen.


Hoe doe je zelf een zoekwoorden-onderzoek?


De meest simpele manier om zelf een zoekwoord-onderzoek te beginnen is binnen Google Ads (voorheen Adwords). Je hebt hiervoor een Google-mailadres voor nodig, bijv. pjanssen56@gmail.com. Het is op dit moment nog niet mogelijk om met een niet-Google account een Ads te beginnen.

Let wel: je maakt enkel een Google Ads account aan, je bent niet verplicht om ook een advertentie-campagne te starten…


Goed...nadat je bent ingelogd klik je bovenin je account op ‘Tools’ en vervolgens kies je de zoekwoordplanner.

Je hebt nu 2 keuzes:

  • nieuwe zoekwoorden vinden

  • zoekvolume en prognoses bekijken

De optie ‘nieuwe zoekwoorden vinden’ is handig voor als je nog geen idee hebt welke zoekwoorden je kunt gebruiken. Na het invullen van een url of woorden die je zelf bedenkt presenteert Google zoekwoordplanner je een lijst van mogelijke ideeën incl zoekvolumes en concurrentie.


Heb je zelf al een specifieke lijst van zoekwoorden die je wilt onderzoeken dan kies je voor de optie ‘zoekvolume en prognoses bekijken’. Je kunt je lijst zelf invoeren of uploaden. Kijk voor de juiste resultaten onder ‘historische statistieken’...een handigheidje hier is ook dat je de trend over het jaar heen kunt bekijken door op de mini-grafiek te hangen met de muis.


Hoe kom je achter de organische mogelijkheden?


Een zoekvolume in Google Ads zegt nog niets over de mogelijkheid om organisch te kunnen ‘scoren’ op dat zoekwoord. Daarvoor heb je diverse SEO-tools, soms betaald en een enkele met een bedenkelijke geloofwaardigheid. Zo kwam ik recent een tool tegen die het volgende leuke resultaat gaf:





  • Zoekvolume: 0 (volgens Ads 9900 per maand)

  • 99% kans dat ik met het zoekwoord ‘marketing’ in de top 20 terecht kom!

Laten we deze SEO-tool terzijde schuiven en kijken naar een betere optie.


Moz


Een tool die ikzelf regelmatig raadpleeg, en geloof, is Moz. Moz heeft een gratis Keyword Explorer (wel een account aanmaken...gratis is toch in ruil voor je mail-adres in dit geval) en je kunt tot 10 zoekwoorden per maand onderzoeken.


Wat vertelt Moz je precies?

Moz drukt de moeilijkheid om organisch te scoren uit in een getal ‘difficulty’. Hoe lager het getal...hoe makkelijker vindbaar je kunt worden**.


Om je een idee te geven:

  • Zoekwoord ‘iphone kopen’ heeft een difficulty van 41

  • Zoekwoord ‘online marketing bureau zeeland’ heeft een difficulty van 15

Aangezien je met een gratis account tot max. 10 zoekwoorden kunt onderzoeken moet je vooraf goed bepalen welke 10 je gaat nemen. Anders weer een maand wachten tot de volgende ronde ;)


Zoekvolume van Google Ads combineren met Moz


Nu je zowel het maandelijkse zoekvolume weet vanuit Google Ads, en de moeilijkheid om er organisch op vindbaar te worden kun je betere afwegingen maken om te kiezen voor welke zoekwoorden je wilt ‘gaan’.


Mijn advies:

  • ga voor de longtails

  • die makkelijker bereikbaar zijn qua SEO

  • waar misschien minder zoekvolume op zit...maar wel perfect aansluit op de zoekvraag van jouw potentiële converteerders

Wat ga jij kiezen? Een zoekwoord met 50 zoekopdrachten per maand, en de kans dat je op de eerste pagina in Google komt? Of ga je voor een zoekwoord met 1000 zoekopdrachten per maand, en sta jij op de 5e pagina? Waar denk jij de meeste conversie uit te halen?



**dat vindbaar-worden is wellicht wat kort-door-de-bocht. Het hangt van veel meer factoren af dan enkel de moeilijkheidsgraad, zoals domein-autoriteit, linkprofiel etc. Google voegt regelmatig nieuwe ranking-factoren toe.

© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483