Hoe rank je toch op een populair zoekwoord?

Als je content gaat maken, en een beetje kennis hebt van SEO, dan kies je waarschijnlijk een zoekwoord uit waar je op wilt ranken. Idealiter richt je je content helemaal op 1 zoekwoord, zodat er voor Google geen enkele twijfel hoeft te zijn waar je content over gaat. Maar bij het kiezen van je zoekwoord loop je tegen een probleem aan: er is concurrentie. Veel concurrentie.




Allereerst moet je erachter zien te komen hoe dramatisch de situatie eigenlijk is. Is er überhaupt een kans dat je kunt scoren met dit zoekwoord? Je hebt gekeken in de zoekwoord-planner van Google voor een globale indruk qua zoekvolume en concurrentie. En misschien heb je je zoekwoord verder onderzocht met Ubersuggest van Neil Patel. De waarheid is misschien niet leuk, maar goed om te weten voordat je begint.


In dit artikel geven we je een aantal nuttige opties om te scoren voor een zoekwoord met:

  1. geen concurrentie

  2. redelijk wat concurrentie en/of redelijke kwaliteit content

  3. veel concurrentie en uitstekende aanwezige content


1. Geen concurrentie op jouw zoekwoord


Je absolute droomscenario natuurlijk! Want op deze manier wordt scoren op dit zoekwoord appeltje-eitje. Ga wel, voordat je de polonaise start, eerst de volgende zaken na:

  • heb je je zoekwoord goed gespeld? Het is mogelijk dat jij in Ubersuggest foute informatie ziet (hoera, lage moeilijkheidsscore!), alleen omdat jij het zoekwoord fout intypt.

  • denk goed na waarom er geen concurrentie is op dit zoekwoord. Heb je een compleet nieuw product bedacht, met een eigen (nieuwe) productnaam? Dan is er inderdaad geen concurrentie op het product-als-zoekwoord. Maar is er wel zoekvolume op het type product wat jij aanbiedt? Ga dan voor een zoekwoord wat hoort bij jouw product in plaats van je productnaam


Zoekwoord:

  • nul concurrentie + wel zoekvolume= Ga ervoor!

  • nul concurrentie + nul zoekvolume= kies een ander zoekwoord gerelateerd aan je product. Probeer de zoekwoord-suggesties in Google Ads zoekwoordplanner


Conclusie: geen enkele concurrentie op jouw zoekwoord is OF reden voor de polonaise OF een rode vlag


2. Redelijk wat concurrentie en/of content aanwezig van redelijke kwaliteit


Als je ziet dat er redelijk wat concurrentie is op jouw zoekwoord, of er is al wat content gemaakt van redelijke kwaliteit, heb je 2 opties:

  • versla je concurrentie door simpelweg betere content aan te bieden

  • je biedt diezelfde content aan, maar in een ander format


Versla je concurrent met betere content


De tijd dat het heel vaak toevoegen van je zoekwoord in teksten nog wonderen deed voor je SEO is wel voorbij. Sterker nog: het doet meer kwaad dat goed als je gaat spammen. Google hecht steeds meer waarde aan kwaliteit boven optimalisatie met zoekwoorden. Bied jij uitstekende content aan je publiek, die antwoorden en waarde geeft waar men echt op zit te wachten? Dan wordt je beloond met een hogere ranking. Dat neemt niet weg dat je ook gewoon je teksten moet optimaliseren voor SEO.


Je concurrent verslaan in de content-battle, waar let je op? Alvast een aantal tips:

  • optimaliseer voor SEO. Meer tips voor je content kun je lezen in het artikel 'Waar plaats je zoekwoorden?'

  • ga echt de diepte in met je content. Beantwoord vragen die leven onder je klanten. Los problemen op. Verdiep je in de klant en bied oplossingen.

  • verrijk je content. Niet iedereen is een lezer. Voeg een afbeelding in, een video met uitleg, een infographic of maak een podcast van je content. Dit artikel zelf is bijvoorbeeld verrijkt met een infographic.

  • denk aan het aanleggen van een interne linkstructuur. Voeg links in naar andere relevante content op je website of media

  • link naar externe content zoals Youtube en podcasts

  • link vanaf goed-belezen content naar jouw nieuwe content

  • werk aan je linkbuilding. Meer info kun je vinden in dit super-heldere blog van Jens Verver over linkbuilding


Conclusie: versla je concurrent door het simpelweg veel beter te doen.


Versla je concurrent door je content in een ander format aan te bieden


Een andere mogelijkheid om te scoren op jouw zoekwoord is door dezelfde content in een ander format aan te bieden.


Heeft iedereen een blogartikel over jouw onderwerp? Dan maak jij een podcast over dat onderwerp.


Staan er al 100 video’s op Youtube over jouw onderwerp? Dan maak jij een infographic.

Is er al veel content over een onderwerp waar veel over te vertellen valt? Dan maak jij een whitepaper met compleet overzicht en bonustips.


3. Veel concurrentie en uitstekende aanwezige content


Dit is de meest lastige situatie. Want blijkbaar is alles al gezegd en geschreven over jouw zoekwoord, of zijn er veel meer (en betere) contentmakers die al het gras al hebben weggemaaid voor je neus.


Wat nu te doen? De strijd aangaan of opgeven? Het goede nieuws is: ook hier heb je nog opties!


Optie 1: Ga voor de longtail

Maak een longtail zoekwoord van je zoekwoord. Zoals dit artikel zich niet richt op zoekwoord ‘zoekwoord’ maar de longtail ‘Hoe rank je toch op een populair zoekwoord?’. En aangezien meer dan 70% van de ingetikte zoekwoorden longtail is, is de kans aanwezig dat je gewoon scoort met je longtail zoekwoord.


Voice-search zoekwoord

Een suboptie waar je nog voor kan kiezen: kies een zoekwoord zoals men het letterlijk in zou spreken met voice-search. In het geval van dit artikel zou ik dan kiezen voor een zoekwoord-variant zoals ‘Hoe kan ik scoren op een zoekwoord waar veel concurrentie op is?’. Met de opkomst van spraakgestuurde apparatuur wordt het steeds normaler om je zoekvraag naar je home-device te roepen.


Optie 2: Toch doen met je beoogde zoekwoord

Een tip voor de echt strijdbaren onder ons. Luctor et emergo! Niet geschoten is sowieso mis. Kwaad kan het niet. Als jij vindt dat je content toch iets bijdraagt aan je geheel, dan gewoon doen. En wellicht doe je er nog publiek een plezier mee dat niet organisch binnenkomt op je website, zoals social media, paid advertising of andere kanalen.


Optie 3: Beoefen mindfulness

De vraag is: wil je deze wedstrijd wel aangaan of ga je je focussen op de 1024635957 andere opties die je hebt? Mindfulness of een cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ kan je helpen. Adem in, en weer uit. Laat het los en gaan. En weer doorrrrr!


Conclusie: in het meest-moeilijke scenario ga je zwemmen of drijven. Je gaat OF de strijd aan (met tegenwind) of je kiest een andere wedstrijd die je wel kunt winnen




Tot slot


Ranken op Google is geen instant-soepje. Je hebt hier geduld (toch weer die mindfulness) en tijd voor nodig. En een beetje volharding. Als je consistent kwalitatieve content maakt die echt waardevol is voor je lezers dan kan succes niet uitblijven.


Ga, bij het maken van je content, altijd uit van je klant. Welke content maakt het leven van je lezer echt iets beter? Denk klantgericht, en veel minder zoekwoord-gericht. Customer first is de huidige SEO.


© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483