Het gebruik van persona's voor je webteksten


Je gaat teksten schrijven voor een webpagina, artikel, blog of nieuwsbrief. De cursor knippert maar er komt geen tekst tevoorschijn. Je hebt wel een idee welke boodschap je wilt gaan brengen, maar in welke vorm ga je dit gieten?


Ga je je doelgroep aanspreken met u of jij? En maak je je tekst persoonlijk, vormelijk, populair, grappig, officieel? En hoe ga je ervoor zorgen dat jouw boodschap goed overkomt op je doelgroep?


In zo’n geval kan het maken van persona’s helpen. In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  1. wat zijn persona’s, en wat is het voordeel van gebruik van persona’s?

  2. hoe maak je persona’s?

  3. hoe ga je persona’s gebruiken voor het schrijven van je teksten?

  4. hoe ga je je persona’s bereiken met je marketing?


1. Wat zijn persona’s en hoe doe jij je voordeel hiermee?


Persona’s worden in Wikipedia omschreven als ‘een karakterisering van een bepaald type gebruiker’.

Persona's worden veel gebruikt in de IT, met name om het ontwerpen van websites makkelijker te maken. Door een bepaald type (of meerdere types) exact te omschrijven, en hoe die persoon een website zou gebruiken, is het eenvoudiger om keuzes te maken over zaken als navigatie, kleuren, layout en teksten.

Deze persona’s bestaan niet echt, maar je gaat ze dusdanig exact omschrijven dat ze een ‘gezicht’ krijgen voor je.


Welk voordeel heeft het gebruik van persona’s?


Voor het schrijven van (web)teksten, artikelen, blogs en nieuwsbrieven kan het gebruiken van persona’s van groot voordeel zijn. Met jouw persona’s op je netvlies weet jij precies wie jouw teksten gaat lezen, hoe je die personen aanspreekt (vormelijk of juist losjes) en hoe je jouw doelgroep gaat bereiken (welke kanalen gebruiken ze).


Persona’s geven je bijv. antwoorden op vragen zoals:

  • houdt deze persoon van veel tekst of juist handige lijstjes?

  • hoe ingewikkeld ga ik mijn taalgebruik maken? Intellectueel of in Jip&Janneke-taal iets uitleggen?

  • wanneer en waar zou mijn persona mijn artikel, tekst, blog of post gaan lezen?

  • hoe kan ik mijn tekst zo schrijven dat dit de persona aanspreekt tot het doen van een vervolgactie (conversie?)

Maak je vooraf een paar goed-uitgewerkte persona’s, dan kan je dat bij het schrijven van je teksten veel tijd en energie schelen. Je weet immers precies hoe je die persoon gaat aanschrijven!


2. Hoe maak je persona’s?


Misschien heb je een goed idee wie jouw doelgroep is. Voor dit artikel nemen we 2 fictieve bedrijven als voorbeeld:

  • Een webshop in organisch katoenen uitwasbare luiers. Hun doelgroep bevat (grotendeels) jonge moeders met affiniteit voor het milieu en hun portemonnee

  • Een motorforum. Deze zal zich richten op motor-liefhebbers (mannen en vrouwen) die houden van snelheid, sleutelen, interesse hebben in motorkleding en accessoires

Je gaat nu je doelgroep opdelen in subdoelgroepen


De volgende stap is het opdelen van je doelgroepen in segmenten (bijvoorbeeld mannen en vrouwen apart, of opdelen in opleidingsniveau, leeftijdsgroep, liefhebbers van Japanse motormerken itt. Harley’s...enz enz). Er ontstaan nu ‘subdoelgroepen’.


Voor iedere ‘subdoelgroep’ ga je persona’s maken. 2-3 persona’s per groep is prima. Met het maken van persona’s ga je je doelgroepen een ‘gezicht’ geven. Bedenk voor iedere persona:

  • een naam

  • een foto

  • leeftijd

  • geslacht

  • opleidingsniveau

  • beroep en inkomen

  • vrijetijdsbesteding/hobby’s

  • gedrag en karakter-kenmerken

  • waarom je persona’s jouw product of dienst nodig heeft

  • wat je persona verwacht van jouw product of dienst

  • gebruiksmomenten

  • wanneer je persona op zoek gaat naar jouw product/dienst

  • social media gebruik van je persona

  • levensstijl (politieke kleur, religie, overtuigingen)

Laat je fantasie de vrije loop (evt wel onderbouwd met data) bij het geven van dit ‘gezicht’ aan je persona. Werk dit uit in een mindmap, document of collage.


2 Voorbeelden van persona’s


Even terug naar de voorbeelden uit het vorige kopje:

  • de webshop in organisch katoenen uitwasbare luiers

  • het motorforum

We maken hier 2 persona’s voor (in de praktijk maak je er meer, maar voor de leesbaarheid van dit artikel houden we het beperkt). Je kan je persona’s uitwerken in een collage of uitschrijven in tekst, wat jouw voorkeur heeft.


Webshop in uitwasbare luiers. Maak kennis met Ilse!



  • Ilse, 30 jaar, moeder van 2 kinderen (1 en 4 jaar)

  • Opleiding MBO-niveau

  • Beroep en inkomen: administratief medewerkster, parttime-inkomen (man heeft inkomen)

  • Vrijetijdsbesteding: fietsen, voorlezen aan kind, afspreken met andere moeders, helpt mee op school als natuur-ouder. Soms bakt Ilse wat cupcakes of brood (in het weekend).

  • Gedrag/karakterkenmerken: Ilse houdt niet van wegwerp-plastic, koopt graag duurzaam haar spullen in, recycled glas en oude kleding, en ze let ook op de portemonnee.

  • Ilse is betrokken bij anderen en schoolleven.

  • Ilse neigt wat naar piekeren.

  • Ze is erg behulpzaam naar anderen toe, en vindt het leuk als ze iets kan doen voor een ander.



Waarom Ilse op zoek gaat naar uitwasbare luiers?

Ilse is het zat om telkens weer nieuwe pakken wegwerpluiers te kopen, en na gebruik in de kliko te gooien. Ze koopt wekelijks in de supermarkt nieuwe luiers, en ze vindt dat het best veel geld kost. Daarnaast heeft ze pas gelezen dat er veel kleine plasticdeeltjes uit luiers in het milieu belanden. Haar jongste kind is voorlopig nog niet zindelijk dus wil ze op zoek naar een betere oplossing. Ilse ziet de meerwaarde van uitwasbare luiers in qua milieu-aspecten en besparing (€)


Wat verwacht Ilse van deze webshop en de producten?

Ze verwacht kwaliteit, dat de luiers lang meegaan en niet snel uit vorm raken. Ze ziet het liefst dat de luiers in Nederland gefabriceerd zijn, op een duurzame manier en dat de webshop snelle levering nastreeft.


Wanneer gaat Ilse op zoek naar deze producten?

Ilse is een internetter in de vroege middag (1 kind doet een middagdutje en het andere kind is op school) en in de avond-uren, als de kinderen in bed liggen. Haar favoriete kanalen zijn Instagram, Facebook en Pinterest.


Ilse’s levensstijl

Ilse is betrokken bij het welzijn van generaties die na haar komen. Ze wil de wereld niet slechter achterlaten voor haar kinderen en ze zorgt er graag voor dat er minder vervuiling bijkomt dan er al is op de wereld.


Persona voor het motorforum: Hallo Harold!



Je kunt ook een collage maken van je persona


3. Hoe ga je persona’s gebruiken voor het schrijven van je teksten?


Je hebt wellicht door dat Ilse en Harold 2 totaal verschillende types zijn. Het is daarom belangrijk dat je teksten en je website hierbij passen.


Hoe schrijf je voor Ilse?


Ilse heeft gegoogled en is beland op de website voor uitwasbare luiers. Ze wil zo snel mogelijk weten of deze website heeft wat ze zoekt, aangezien ze online nog meer webshops voor uitwasbare luiers heeft gezien.


We kunnen voor website en teksten de volgende adviezen geven:

  • maak de pagina scanbaar, zodat Ilse direct ziet dat ze hier op het goede adres is

  • plaats een header-foto van een uitwasbare luier, het liefst vrolijk wapperend aan een waslijn (milieu-vriendelijk drogen buiten)

  • plaats de titel van deze pagina groot in beeld: ‘Uitwasbare luiers: ideaal voor milieu en portemonnee!’

  • voeg een subtitel toe: ‘Vandaag besteld-morgen in huis. Duurzame kwaliteit. 1000x wasbaar zonder vormverlies.’

  • maak een rustig, overzichtelijk productoverzicht. Knoppen erbij ‘Direct bestellen’.

  • maak gebruik van filters, Ilse is kritisch en wil zelf graag kiezen welke kleuren en prijscategorie

  • plaats bij de producten ook social-media knoppen. Het is goed mogelijk dat Ilse wat ideeën pint op haar eigen Pinterestbord ‘Duurzaam leven’.

  • Ilse is gevoelig voor kortingen dus zet bij je prijs een prijsaanpassing (‘van 5,99-nu voor 4,99!’)

  • benoem in de productomschrijving de voordelen nogmaals: milieu-vriendelijkheid, hoeveel geld je bespaart, gebruiksgemak, vormbehoud na 1000x wassen, sneldrogend textiel etc etc)

  • in de layout van je gehele website maak je gebruik van ‘zachte’ kleuren, pasteltinten en een mooi (vrouwelijk) lettertype. Fotografie van blije kinderen, ontspannen moeders, buitenspelen, zandbakfoto’s, natuurfotografie (bloeiende planten/bloemen- natuuraspect!), vijvertje met visjes, moeder en kind die samen schoffelen in de tuin, plantjes water geven etc etc.)


Hoe schrijf je voor Harold?


Harold kent het motorforum ‘van horen zeggen’ toen hij recent in een motorzaak aan de praat kwam met een andere motorfanaat. Hij komt op de website van het motorforum met 2 doelen: meelezen en praten op het forum, het liefst met mensen die hetzelfde merk motor rijden, en Harold leest graag artikelen over bepaalde merken motoren. Harold heeft bijv. niets met Harley Davidsons, dus hij wil informatie zoeken over de merken die hij wel interessant vindt.


In de website en teksten kunnen we de volgende adviezen geven:

  • layout: stoer, robuust, groter lettertype, donkerder kleurgebruik, grote foto’s van motoren maar ook detail-foto’s van motoronderdelen.

  • maak gebruik van filters en/of labels zodat Harold zelf kan zoeken op merk motor.

  • maak een duidelijke scheiding tussen forum en artikelen

  • hou de navigatie (het menu) zo eenvoudig mogelijk

  • Harold kijkt graag plaatjes dus maak de fotografie dominanter over de tekst

  • de fotografie is ‘pinbaar’ en downloadbaar

  • plaats ter afwisseling ook een artikel over een leuke gadget, het ideale Kerstcadeau voor de motorfan, een DIY-instructie voor het winterklaar-maken van je motor, een review over een nieuwe helm met ingebouwde communicatie-kit etc etc.

  • maak in je artikelen veel gebruik van korte alinea’s, lijstjes, en wissel het af met voldoende beeldmateriaal.

  • plaats links naar Youtube-video’s die gaan over motorrijden, leuke routes en reviews.


4.1 Hoe ga je Ilse bereiken met je marketing?


Je weet dat Ilse fan is van Pinterest, Instagram en Facebook. Het is daarom belangrijk dat de webshop in uitwasbare luiers aanwezig is op die kanalen en daar een community opbouwt. Daarnaast kan de webshop betaalde campagnes starten, met als tijdsvoorkeur tussen 13-15 uur en tussen 19-22 uur.


4.2 Hoe ga je Harold bereiken met je marketing?


Aangezien de website met het motorforum zn geld verdient met advertenties is het zaak veel bezoekers en terugkerende bezoekers te hebben. Deze website zal dus moeten werken aan naamsbekendheid en retargeting.


Naamsbekendheid kan bereikt worden op diverse manieren:

  • Displaycampagnes getarget op motorliefhebbers

  • Aanwezigheid op motorbeurzen

  • Posters in zaken waar motoren en accessoires verkocht worden

  • Aanwezigheid op social media, met name Instagram. Maak hier gebruik van de hashtags die horen bij bepaalde motormerken.

  • Retargeting

  • Remarketingcampagnes gekoppeld aan websitebezoek en displaycampagne

  • Mensen motiveren zich in te schrijven voor een nieuwsbrief op de website.

  • Wekelijks nieuwe content plaatsen, zodat het interessant wordt om regelmatig de website te bezoeken.


Ilse en Harold bereik je op heel verschillende manieren


Je ziet dat Ilse en Harold een verschillende benadering nodig hebben, zowel in websitebeleving, hoe ze beiden in aanraking komen met de website (gebruiksmomenten) en welke marketing hierop aangepast kan worden.


En zo blijkt weer dat iedere website op zoek moet gaan naar zijn/haar unieke bezoekers, en hier hun voordeel mee kunnen doen.


Persona’s maken kan een goed startpunt zijn voordat je begint te schrijven!

© 2019 Copyright Just Add Copy

KvK. nr. 20149332

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

Just Add Copy

Klaproos 17

4421MA Kapelle (Zld)

06-49762483